Thursday, September 20, 2012

Sepetang Dirumah Anak Yatim

Malam tu lepas maghrib jemaah beramai-ramai aku jadi buntu. Dilema. Sebak pun ada. Salah seorang dalam ramai-ramai tu ada sorang anak yatim darjah 2. Shafiq nama dia. Beria-ia datang dekat aku merengek-rengek mintak aku keluarkan henfon dari dalam poket. Aku tanya "kenapa". Dia diam. Selang beberapa minit dia mintak lagi. Bunyi merengek makin mengada-ngada. Aku mengalah lantas aku keluarkan dan hulur kepada dia. Usai dia membelek-belek henfon aku, ada satu potong ayat terkeluar tiba-tiba dari mulut dia.

 "Bang nak tengok gambar mak ayah abang.."

Aku cepat-cepat kalis perbualan dengan buat-buat bukak cerita melayu dongeng dengan dia. Aku bukak cerita bertajuk "Pak Mamat Dikencing Lembunya Sendiri"

Shafiq leka mendengar cerita aku. Huh legaaaaaa.

No comments:

Post a Comment