Thursday, October 11, 2012

Malam Jumaat

Lepas maghrib tadi aku ngam-ngam je sampai rumah dari ofis telefon aku berdering. Mak aku telefon dari kampung. Aku dengar suara dia tak berapa nak okey. Suara dia ada bunyi sengau. Selsema ni aku ingat.

"Ye mak ada apa?"

"Ko okey ke semalam, epi?"

"Epi okey je mak, kenapa?"

"Jangan tipu mak, ko tak sihat ke semalam?"

Dup dap dup dap jantung aku. Aku jadi pelik benda teka tepat ni buat aku jadi kagum dengan mak aku. Bukan sekali dua dia buat macam ni. Daripada zaman aku duduk asrama lagi dia boleh teka kalau aku sakit. Ya semalam aku kena gastrik pertama kali dalam seumur hidup aku. Power jugak la sakit dia. Keh keh keh. Aku terus tak boleh buat apa-apa hari semalam. Masuk ofis pukul 8.30. Pukul 9.30 aku dah start moto cabut pergi klinik. Lepas tu terus cabut balik rumah. Biasa atas moto aku bantai nyanyi kuat-kuat tapi hari tu aku diam seribu bahasa. Tengok makwe kiri kanan pun tak selera dah.

Sedang aku berborak dengan mak aku dalam telefon, mak aku mengadu adik aku yang bongsu macam dah takde semangat nak belajar.Kejap-kejap main bola. Kejap main takraw. Kejap-kejap hilang pergi mancing. Kejap-kejap hilang berkubang kat sungai. Kejap-kejap hilang pergi pomen moto. Kejap-kejap hiking masuk hutan. Padehal baru tingkatan dua tu. Aku sarankan mak aku hujung tahun ni masukkan dia sekolah pondok. Mak aku gelak-gelak kecil.

"Ish, dia kecik lagi laa. Biar la dia tak pandai sekolah pun janji sentiasa ada depan mata mak."

Aku gelak-gelak kecil.

Dalam hujung-hujung perbualan, mak aku ada suruh aku amal baca "Yassin 7 Mubin" tiap-tiap malam Jumaat dan kalau ada kelapangan masa. Mintak dengan tuhan lapangkan dada. Tenangkan hati. Murahkan rezeki. Dipermudah segala urusan. Dipelihara fitnah. Digolongkan dalam golongan orang yang beriman.

Okey aku nak pergi mandi dulu apa-apahal. Eh pekena lagu Envy sebarang dua dulu la. Hehehe

2 comments:

  1. hahaha....bru ko tau mcm mne kne gastrik 2...kes x mkn r 2... =p

    ReplyDelete
  2. MAK HANG TAW SEBAB MAK HANG ADA BACA STATUS YG HANG POST KT PESBUK@TWITTER KOT..HAHAHAHAHA

    ReplyDelete